Blog

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ | ΝΕΟ ΤΜΗΜΑ

ErgastiriPoiitikisTehnis_Diafimisi

Συντονίστρια: Ευτυχία Παναγιώτου 
Πέμπτη 7-9 μ.μ. | Διάρκεια: 3 μήνες (12 εβδομάδες) 
Έναρξη: 4 Οκτωβρίου, 7 μ.μ. 
Έναστρον Βιβλιοκαφέ/Εκδόσεις
Κόστος: 45 ευρώ/μήνα (1 μήνας = 4 συναντήσεις)
Δεν υπάρχει κόστος εγγραφής

~ Το Εργαστήρι Ποιητικής Τέχνης απευθύνεται σε όσους/ες είστε ανοιχτοί/ές στην ποιητική λειτουργία και επιθυμείτε:
α. να αποκτήσετε αναγνωστικές δεξιότητες
β. να δοκιμαστείτε στην ποιητική γραφή
γ. να βελτιώσετε τον ποιητικό σας λόγο.
Το εργαστήρι εστιάζει στη δημιουργική ανάγνωση, τη δημιουργική γραφή και τη δημιουργική διόρθωση (λεπτομέρειες για την τριμερή διάρθρωση στο τέλος του κειμένου). Σκοπός να αποκτήσετε αισθητικές εμπειρίες και κριτήρια, που θα βελτιώσουν ποιοτικά, μακροπρόθεσμα, και τη ζωή σας.

~ Βασικό χαρακτηριστικό του εργαστηρίου ο συντονισμός του στο πλαίσιο των αρχών της ομαδικότητας και του διαλόγου. Η πολυφωνία γίνεται γόνιμη και συναρπαστική. Βασική αρχή της διδασκαλίας να αποκτάτε γνώσεις (ιστορία της νεοελληνικής ποίησης, λογοτεχνική θεωρία) και να καλλιεργείτε λογοτεχνικές δεξιότητες αβίαστα (άνετη πρόσβαση στην επιφάνεια και τη βαθιά δομή των κειμένων), χωρίς να το αντιλαμβάνεστε, αποβάλλοντας το άγχος που ενδέχεται να προκαλεί ο πολυσύνθετος μορφικά και πολιτισμικά κυκεώνας της ποιητικής τέχνης και ο αποσπασματικός χαρακτήρας της διαδικτυακής ενημέρωσης.

~ Το εργαστήρι δεν διδάσκει πώς «πρέπει» να γράφετε, πριμοδοτώντας δηλαδή μια συγκεκριμένη σχολή ή τάση. Σας ενεργοποιεί και σας ενθαρρύνει προς τη συγκρότηση μιας φρέσκιας ποιητικής γραφής ή/και ποιητικής που θα λαμβάνει υπόψη της, πέρα από τα ατομικά βιώματα, και τις γλωσσικές συμβάσεις, τα ιστορικά/πολιτισμικά δεδομένα, τις (δια)κειμενικές πρακτικές που συνδιαμορφώνουν τις εκάστοτε αντιλήψεις μας για την «ποιητική τέχνη».

~ Η ύλη του εργαστηρίου αντλείται κυρίως από τη νεοελληνική ποίηση (20ός-21ος αιώνας, με μερικές αναφορές στον 19ο). Η ανάγνωση ποίησης από το πρωτότυπο, έναντι της ανάγνωσης καλών μεταφράσεων στα ελληνικά, είναι σημαντική ειδικά στον πρώτο κύκλο του εργαστηρίου γιατί έτσι αποκτάτε ουσιαστική επαφή με τη γλώσσα στην οποία γράφετε και διαβάζετε: αντιλαμβάνεστε τις μεταφορικές και ρυθμικές δυνατότητές της, καθώς και την εξέλιξή της στο χρόνο. Όταν η συνανάγνωση και η σύγκριση κρίνονται απαραίτητα, ελληνόφωνα ποιήματα θα διαβάζονται παράλληλα με μεταφρασμένα ποιήματα στα ελληνικά. (Ενδεικτικά ονόματα ποιητών και ποιητριών που θα εξεταστούν: Μαρία Πολυδούρη, Κ.Γ. Καρυωτάκης, Κ.Π. Καβάφης, Νίκος Καββαδίας, Γιώργος Σεφέρης, Γιάννης Ρίτσος, Ανδρέας Εμπειρίκος, Νίκος Εγγονόπουλος, Μίλτος Σαχτούρης, Μανόλης Αναγνωστάκης, Τάκης Σινόπουλος, Ελένη Βακαλό, Νίκος Καρούζος, Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ, Κική Δημουλά, Γιάννης Βαρβέρης, Κατερίνα Γώγου, Νατάσα Χατζιδάκι, Τζένη Μαστοράκη, Γιώργος Καλοζώης, Federico García Lorca, Arthur Rimbaud, Joyce Mansour, T.S. Eliot, Sylvia Plath, Anne Sexton, Pablo Neruda, Jorge Luis Borges, Anne Carson κ.ά.).

~ Πέρα από τα ποιήματα που θα γράψετε ή θα επιμεληθείτε, το εργαστήρι περιλαμβάνει ποιητικές ασκήσεις, το είδος και το εύρος των οποίων εξαρτάται από το επίπεδο και τη δυναμική της ομάδας. Οι συμμετέχοντες/ουσες θα έχετε σε κάθε συνάντηση μία άσκηση επιλογής για το σπίτι.

~ Στο εργαστήρι αξιοποιείται η τεχνολογία και τα οπτικοακουστικά μέσα (προτζέκτορας, ηχητικές απαγγελίες, βίντεο, ντοκουμέντα, ταινίες). Ασκείστε, με τη συνδρομή όλων των αισθήσεών σας, στο να διαβάζετε πιθανούς ήχους και εικόνες της γραπτής ποίησης και να σκέφτεστε επίσης την ποίηση διακαλλιτεχνικά και επιτελεστικά.

Υλικά που θα χρειαστείτε: ντοσιέ, τετράδιο, μολύβι ή στιλό, χιούμορ

* ΤΡΙΜΕΡΗΣ ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ του Εργαστηρίου Ποιητικής Τέχνης: 
Το εργαστήρι αντιμετωπίζει τους/τις συμμετέχοντες/ουσες ως πρόσωπα που μοιράζονται κι άλλες δεξιότητες, πέρα από εκείνη της δημιουργίας πρωτότυπου κειμένου. Ποιητές και ποιήτριες γράφουν και ως αναγνώστες/τριες, δημιουργοί και επιμελητές/ήτριες του εαυτού τους. Γι’ αυτό το λόγο, το εργαστήρι, σε κάθε δίωρη συνάντηση, θα περιλαμβάνει τουλάχιστον δύο από τις παρακάτω ενότητες:

1. Δημιουργική ανάγνωση: Θα έρθουμε σε επαφή με πολυάριθμα ποιήματα διαφορετικής τεχνοτροπίας και στόχευσης ώστε να αντιληφθούμε το εύρος της ποιητικής δημιουργίας στον 20ό-21ο αιώνα. Κατά την ανάγνωση των ποιημάτων, θα δίνεται βάρος τόσο στην κειμενική παρατήρηση όσο και στη διακειμενική: δηλαδή στο ποίημα ως αυτόνομο κείμενο καθώς και στο ποίημα σε σχέση με άλλα κείμενα.
Η δημιουργική ανάγνωση παρατηρεί περισσότερο από ό,τι κρίνει (στη λογική: μου αρέσει / δεν μου αρέσει). Περιλαμβάνει επίσης πολλαπλές ―ενίοτε προσωπικές αλλά πειστικές― ερμηνευτικές αναγνώσεις. Στη θεματική αυτή θα μάθετε ποιοι ποιητές σάς ενδιαφέρουν περισσότερο σε αυτό το στάδιο και γιατί. Στόχος σας δεν είναι να τους μιμηθείτε.

2. Δημιουργική γραφή: Δύσκολα μπορούμε να φανταστούμε μεγάλους ποιητές να ασχολούνται με τεχνικές γλωσσικές ασκήσεις. Οι ασκήσεις που θα επιστρατεύσουμε σχετίζονται με την απόκτηση γλωσσικής ευελιξίας και θα σας ενθαρρύνουν να ανοιχτείτε στους πειραματισμούς και να σκεφτείτε τη γλώσσα ως εύπλαστο μεταφορικό λόγο. Στην πραγματικότητα αποτελούν προθέρμανση για τα ποιήματα που θα γράψετε.

3. Δημιουργική διόρθωση: Όταν ολοκληρώνετε ένα ποίημα, το ποίημα αποκτά τη δική του ζωή. Κρατήστε, λοιπόν, κάποιες αποστάσεις ασφαλείας από το θερμό σας υλικό και προσπαθήστε να το διαβάσετε σαν να το έχει γράψει κάποιος άγνωστος.
Σε αυτή την ενότητα θα μάθουμε να κόβουμε αλύπητα στίχους, να δίνουμε σαφήνεια σε θολές εικόνες, θα τελειοποιήσουμε τη μουσικότητα των στίχων ή θα αλλάξουμε το ρυθμό, θα φρεσκάρουμε τις κλισέ μεταφορές μας, θα προσδώσουμε συγκινησιακό βάθος στις κυριολεξίες μας ή πολλαπλά επίπεδα στο νόημα με επιλεκτικές αναδιατυπώσεις. Θα αναρωτηθούμε για τη σημασία του τίτλου (αν υπάρχει). Θα μελετήσουμε πώς αρχίζει και πώς τελειώνει το ποίημα και θα αποπειραθούμε ν’ αλλάξουμε αφηγηματική δομή.
Κάποια στιγμή θα μας περάσει από το μυαλό ότι το ποίημα δεν μας ανήκει εξολοκλήρου. Και θα αναρωτηθούμε εκ νέου: Τι έχει πει το ποίημα;

Σύντομο βιογραφικό

Panayiotou_b&w.jpg
Η Ευτυχία Παναγιώτου σπούδασε φιλοσοφία και νεοελληνική φιλολογία. Το 2017 ολοκλήρωσε το διδακτορικό της στη νεοελληνική ποίηση.
Έγραψε τα βιβλία ποίησης μέγας κηπουρός (Κοινωνία των (δε)κάτων, 2007· 2η έκδοση 2014), Μαύρη Μωραλίνα (Κέδρος, 2010· 3η έκδοση 2015) και Χορευτές (Κέδρος, 2014· 2η έκδοση 2015). Τα δύο πιο πρόσφατα βιβλία της εμφανίστηκαν σε μικρές λίστες για βραβεία.
Έχει μεταφράσει τα Ερωτικά ποιήματα της Ανν Σέξτον (Μελάνι, 2010· 2η έκδοση 2015), ποιήματα της Ανν Κάρσον (υπό έκδοση) και ποιήματα των άγγλων ρομαντικών Τζ. Μπάιρον, Π. Σέλεϊ, Ο. Μπλέικ (υπό έκδοση).
Εργάζεται στον εκδοτικό χώρο ως επιμελήτρια εκδόσεων.
Συντονίζει το «Εργαστήρι Ποιητικής Τέχνης» στο Έναστρον και διδάσκει Νεοελληνική Λογοτεχνία (19ος-21ος) στο τμήμα Δημιουργικής Γραφής του ΕΑΠ.
Εξερευνά επίσης το διάλογο της ποίησης με άλλες μορφές τέχνης (βίντεο, μουσική).

Advertisements

Νέο Τμήμα για το ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ

40748146_1499720976794816_4366771096125440000_n

Συντονιστής: Βαγγέλης Μπέκας

Τόπος: Έναστρον Βιβλιοκαφέ/Εκδόσεις (Σόλωνος 101)
Τετάρτη 7-9 μ.μ. (πρώτη συνάντηση στις 26.9.18)
Διάρκεια: 12 εβδομάδες
Κόστος: 45€ κάθε μήνα (1 μήνας = 4 συναντήσεις)
Κόστος εγγραφής: Δεν υπάρχει κόστος εγγραφής

Το εργαστήρι πραγματεύεται τις τεχνικές της συγγραφής, κυρίως σε επίπεδο γλώσσας, χαρακτήρων και πλοκής, που θεωρείται το μαγικό τρίγωνο της πεζογραφίας. Πέρα όμως από τη γνώση και την αφομοίωση των τεχνικών της συγγραφικής τέχνης, είναι απαραίτητο να τροφοδοτήσουμε και τη φλόγα που έχουμε μέσα μας με καύσιμη ύλη: ιδέες, αλήθεια, ψυχή και όραμα, αυτό που μας ταιριάζει.

Χρησιμοποιώντας τον δημιουργικό διάλογο, τη θεωρία, την άσκηση στη γραφή και την ανάγνωση, ο συντονιστής του εργαστηρίου θα βοηθήσει τους συμμετέχοντες να βελτιώσουν τα γραπτά τους ή να γράψουν για πρώτη φορά (διήγημα, νουβέλα ή μυθιστόρημα). Το εργαστήρι απαρτίζεται από τρία μέρη: δημιουργική ανάγνωση, δημιουργική γραφή και δημιουργική διόρθωση. Τα μυστικά του εκδοτικού τοπίου και η πορεία προς την έκδοση θα μας απασχολήσουν επίσης.

Κομβικό ρόλο στο εργαστήρι διαδραματίζει η ανάλυση και κατανόηση της εξέλιξης των βασικών τεχνικών της αφήγησης μες στην πορεία του χρόνου, από το αρχαίο δράμα και το κλασικό μυθιστόρημα, ώς τον μοντερνισμό/μεταμοντερνισμό, τις σύγχρονες τεχνικές και τάσεις, π.χ. αστυνομικό μυθιστόρημα. Παράλληλα, θα εξετάσουμε πώς οι αλλαγές αυτές συνδέονται με το ύφος, την πλοκή, τον τρόπο παρουσίασης των χαρακτήρων.

Για να κατανοήσουμε όλα αυτά θα μελετήσουμε διάφορες τεχνικές, παρατηρώντας κείμενα σημαντικών λογοτεχνών, αναζητώντας τα μυστικά τους. Οι συμμετέχοντες θα δοκιμάσουν επίσης τις δυνάμεις τους με ασκήσεις δημιουργικότητας (ύφους, γλώσσας, αφηγηματικής τεχνικής κ.ά.) με απώτερο στόχο, όπως προείπαμε, να εξελίξουν τα δικά τους έργα.

Ενδεικτικά αναφέρονται οι παρακάτω θεματικές:
• Αφηγηματικά είδη
• Πηγές έμπνευσης και αρχική ιδέα
• Πυρήνας ιστορίας (θέμα)
• Πρωταγωνιστής και ανάπτυξη χαρακτήρων
• Πλοκή ιστορίας
• Χωροχρόνος ιστορίας και σκηνικό δράσης
• Αφήγηση ιστορίας, περιγραφές και διάλογος
• Οπτική γωνία αφήγησης και ύφος

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗ

Vangelis Bekas

O Βαγγέλης Μπέκας γεννήθηκε στην Πρέβεζα το 1976. Tον Φεβρουάριο του 2017 κυκλοφόρησε το νέο του μυθιστόρημα «Μαύρο Φυλαχτό» από τις εκδόσεις Ψυχογιός, ενώ το 2015 έλαβε το 1ο βραβείο πρωτότυπου σεναρίου μεγάλου μήκους για το έργο του «Η χύτρα» από την Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδας.

Το 2009 κυκλοφόρησε το πρώτο του μυθιστόρημα «Tο 13o υπόγειο», το 2011 ακολούθησε το μυθιστόρημα «Φετίχ», και τα δύο από τις εκδόσεις Μπαρτζουλιάνος. Το τρίτο του μυθιστόρημα «Οι αισιόδοξοι» κυκλοφόρησε το 2013 από τις εκδόσεις Γαβριηλίδης. Επίσης, συμμετέχει στις συλλογές διηγημάτων: «Ιστορίες βιβλίων» (συλλογικό, εκδόσεις Καστανιώτη, 2014) και «Crisis 10+1» (συλλογικό, εκδόσεις Βακχικόν, 2012). Διηγήματά του έχουν δημοσιευτεί ακόμα σε εφημερίδες και περιοδικά, ενώ δύο εξ αυτών, «Τα σκοτάδια» και «Το μεγαλύτερο έγκλημα» έχουν δραματοποιηθεί και ανεβαστεί σε θεατρική παράσταση (Μάιος 2012).

Δραστηριοποιείται στην καλλιτεχνική ομάδα Barouak, η οποία ασχολείται με την παραγωγή βιντεοποιημάτων και άλλων οπτικοακουστικών project, ενώ παράλληλα, όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, καταπιάνεται και με το σενάριο. Εκτός από το βραβείο πρωτότυπου σεναρίου, το 2014 τού απενεμήθη έπαινος στον ετήσιο διαγωνισμό της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος στην κατηγορία διασκευασμένο λογοτεχνικό έργο. Για σενάριο μεγάλου μήκους που βασίστηκε στο μυθιστόρημά του «Tο 13ο υπόγειο».

Επίσης, τα τελευταία χρόνια διδάσκει δημιουργική γραφή και συντονίζει την έρευνα και το σχεδιασμό των εκδηλώσεων που αφορούν το Βραβείο Νέου Λογοτέχνη του λογοτεχνικού περιοδικού «Κλεψύδρα».

Εξ αποστάσεως Εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής (live & ασύγχρονο)

Διαφήμιση-για-Εργαστήρι-Γραφής_internet

Το Εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής σε συνεργασία με το e-spoudi.comέρχεται στον υπολογιστή ή το κινητό σας μέσω του Blackboard, της πιο απλής και εξειδικευμένης πλατφόρμας για ζωντανή εξ αποστάσεως εκπαίδευση, η οποία χρησιμοποιείται από τους πιο αναγνωρισμένους εκπαιδευτικούς οργανισμούς όπως το Harvard, το Stanford, το Βρετανικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο κτλ.

Συντονιστής εργαστηρίου: Βαγγέλης Μπέκας

Κάθε Τρίτη 7-9 μ.μ. (πρώτη δωρεάν ενημερωτική συνάντηση στις 20.3.18)
Στο παρακάτω LINK μπορείτε να παρακολουθήσετε ζωντανά την 1η ΔΩΡΕΑΝ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ:
https://eu.bbcollab.com/guest/29bc529bf8d9483da7d43db707384fab

Διάρκεια: 12 δίωρες εβδομαδιαίες συναντήσεις (ξεκινώντας από 27.3.18)

Κόστος: 50€ κάθε ενότητα (η κάθε ενότητα αντιμετωπίζεται ξεχωριστά και περιλαμβάνει 4 δίωρες συναντήσεις | σύνολο 3 ενότητες | κόστος εγγραφής δεν υπάρχει)

Στο παρακάτω LINK μπορείτε να ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΗΝ Α’ ΕΝΟΤΗΤΑ:
https://www.e-spoudi.com/el/μαθήματα-σεμινάρια/το-εργαστήρι-δημιουργικής-γραφής-ταξιδεύει-σπίτι-σας…

Το εργαστήρι πραγματεύεται τις τεχνικές της συγγραφής, κυρίως σε επίπεδο γλώσσας, χαρακτήρων και πλοκής, που θεωρείται το μαγικό τρίγωνο της πεζογραφίας. Πέρα όμως από τη γνώση και την αφομοίωση των τεχνικών της συγγραφικής τέχνης, είναι απαραίτητο να τροφοδοτήσουμε και τη φλόγα που έχουμε μέσα μας με καύσιμη ύλη: ιδέες, αλήθεια, ψυχή και όραμα, αυτό που μας ταιριάζει.

Τα μαθήματα γίνονται σε μία εικονική αίθουσα με τη χρήση κάμερας, μικροφώνου και ηλεκτρονικού διαδραστικού πίνακα, με την παράλληλη παρουσίαση κειμένων σε PowerPoint ή pdf (live, αλλά και ασύγχρονη διδασκαλία). Χρησιμοποιώντας τον δημιουργικό διάλογο, τη θεωρία, την άσκηση στην γραφή και την ανάγνωση, ο συντονιστής του εργαστηρίου θα βοηθήσει τους συμμετέχοντες να βελτιώσουν τα γραπτά τους ή να γράψουν για πρώτη φορά (διήγημα, νουβέλα ή μυθιστόρημα). Το εργαστήρι απαρτίζεται από τρία μέρη: δημιουργική ανάγνωση,δημιουργική γραφή και δημιουργική διόρθωση. Τα μυστικά του εκδοτικού τοπίου και η πορεία προς την έκδοση θα μας απασχολήσουν, επίσης.

Κομβικό ρόλο στο εργαστήρι διαδραματίζουν η ανάλυση και κατανόηση της εξέλιξης των βασικών τεχνικών της αφήγησης μες στην πορεία του χρόνου, από το αρχαίο δράμα και το κλασικό μυθιστόρημα, ώς τον μοντερνισμό/μεταμοντερνισμό, τις σύγχρονες τεχνικές και τάσεις, π.χ. αστυνομικό μυθιστόρημα. Παράλληλα, θα εξετάσουμε πώς οι αλλαγές αυτές συνδέονται με το ύφος, την πλοκή, τον τρόπο παρουσίασης των χαρακτήρων.

Για να κατανοήσουμε όλα αυτά, θα μελετήσουμε τις τεχνικές μέσα από κείμενα σημαντικών λογοτεχνών, αναζητώντας τα μυστικά τους. Παράλληλα οι συμμετέχοντες θα δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους μέσα από ασκήσεις δημιουργικότητας (ύφους, γλώσσας, αφηγηματικής τεχνικής κ.ά.) με απώτερο στόχο, όπως προείπαμε, να εξελίξουν τα δικά τους έργα.

Ενδεικτικά αναφέρονται οι παρακάτω θεματικές:

1ος μήνας
Πηγές έμπνευσης και αρχική ιδέα
Πώς χτίζεται η αληθοφάνεια στην μυθοπλασία
Ανάπτυξη χαρακτήρων
Δραματική δομή

2ος μήνας
Πλοκή
Οπτικές γωνίες
Ύφος
Δημιουργική ανάγνωση 1

3ος μήνας
Περιγραφές και διάλογος
Αφηγηματικά παίγνια
Εκδοτικό τοπίο
Δημιουργική ανάγνωση 2

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ | ΧΕΙΜΩΝΑΣ 2018

Δωρεάν συνάντηση γνωριμίας: 1 Φεβρουαρίου, 7 μ.μ. | Έναρξη: 8 Φεβρουαρίου 

Μέρα: Πέμπτη | Ώρα: 7-9 μ.μ. | Διάρκεια: 12 εβδομάδες (3 μήνες)

Συντονίστρια: Ευτυχία Παναγιώτου

Τόπος: Έναστρον Βιβλιοκαφέ/Εκδόσεις (Σόλωνος 101, Αθήνα)

Κόστος: 45 ευρώ/μήνα (1 μήνας = 4 συναντήσεις)

Δεν υπάρχει κόστος εγγραφής

 ErgastiriPoiitikisTehnis_Diafimisi

~ Το Εργαστήρι Ποιητικής Τέχνης απευθύνεται σε όσους είναι ανοιχτοί στην ποιητική λειτουργία και επιθυμούν: α. να αποκτήσουν αναγνωστικές δεξιότητες β. να δοκιμαστούν στην ποιητική γραφή γ. να βελτιώσουν τον ποιητικό τους λόγο. Το εργαστήρι εστιάζει στη δημιουργική ανάγνωση, τη δημιουργική γραφή και τη δημιουργική διόρθωση (λεπτομέρειες για την *τριμερή διάρθρωση θα βρείτε στο τέλος του κειμένου). Σκοπός οι συμμετέχοντες να αποκτήσουν  αισθητικές εμπειρίες και κριτήρια, που θα βελτιώσουν μακροπρόθεσμα ποιοτικά και τη ζωή τους.

~ Ο συντονισμός του εργαστηρίου γίνεται στο πνεύμα της ομαδικότητας και του διαλόγου, όπου η πολυφωνία καθίσταται γόνιμη και συναρπαστική. Βασική αρχή της διδασκαλίας οι συμμετέχοντες να αποκτούν γνώσεις (ιστορία της νεοελληνικής ποίησης, λογοτεχνική θεωρία) και να καλλιεργούν λογοτεχνικές δεξιότητες (άνετη πρόσβαση στην επιφάνεια και τη βαθιά δομή των κειμένων, λογοτεχνικός και κριτικός γραμματισμός) αβίαστα, χωρίς να το αντιλαμβάνονται, αποβάλλοντας το άγχος που ενδέχεται να προκαλεί ο πολυσύνθετος μορφικά και πολιτισμικά κυκεώνας της ποιητικής τέχνης και ο αποσπασματικός χαρακτήρας της διαδικτυακής ενημέρωσης.

~ Το εργαστήρι δεν διδάσκει στους συμμετέχοντες πώς «πρέπει» να γράφουν, πριμοδοτώντας δηλαδή μια συγκεκριμένη σχολή ή τάση. Τους ενεργοποιεί και τους ενθαρρύνει προς τη συγκρότηση μιας φρέσκιας ποιητικής γραφής ή/και ποιητικής που θα λαμβάνει υπόψη της, πέρα από τα ατομικά βιώματα, και τις γλωσσικές συμβάσεις, τα ιστορικά/πολιτισμικά δεδομένα, τις (δια)κειμενικές πρακτικές που συνδιαμορφώνουν τις εκάστοτε αντιλήψεις μας για την «ποιητική τέχνη».

~ Η ύλη του εργαστηρίου αντλείται κυρίως από τη νεοελληνική ποίηση (20ός-21ος αιώνας, με μερικές αναφορές στον 19ο). Η ανάγνωση ποίησης από το πρωτότυπο, έναντι της ανάγνωσης καλών μεταφράσεων στα ελληνικά, βοηθά τους συμμετέχοντες του πρώτου κύκλου του εργαστηρίου να έχουν μια πιο άμεση επαφή με την ελληνική γλώσσα, τις μεταφορικές και ρυθμικές δυνατότητές της, καθώς και την εξέλιξή της στο χρόνο. Όταν η συνανάγνωση και η σύγκριση κρίνονται απαραίτητα, ελληνόφωνα ποιήματα θα διαβάζονται παράλληλα με μεταφρασμένα ποιήματα στα ελληνικά. (Ενδεικτικά ονόματα ποιητών και ποιητριών που θα εξεταστούν: Μαρία Πολυδούρη, Κ.Γ. Καρυωτάκης, Κ.Π. Καβάφης, Νίκος Καββαδίας, Γιώργος Σεφέρης, Γιάννης Ρίτσος, Ανδρέας Εμπειρίκος, Νίκος Εγγονόπουλος, Μίλτος Σαχτούρης, Μανόλης Αναγνωστάκης, Τάκης Σινόπουλος, Ελένη Βακαλό, Νίκος Καρούζος, Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ, Κική Δημουλά, Γιάννης Βαρβέρης, Κατερίνα Γώγου, Νατάσα Χατζιδάκι, Τζένη Μαστοράκη, Γιώργος Καλοζώης, Federico García Lorca, Arthur Rimbaud, Joyce Mansour, T.S. Eliot, Sylvia Plath, Anne Sexton, Pablo Neruda, Jorge Luis Borges, Anne Carson κ.ά.).

~ Πέρα από τα ποιήματα που θα γράψουν ή θα επιμεληθούν οι συμμετέχοντες, το εργαστήρι περιλαμβάνει ποιητικές ασκήσεις, το είδος και το εύρος των οποίων εξαρτάται από το επίπεδο και τη δυναμική της ομάδας. Οι συμμετέχοντες θα έχουν σε κάθε συνάντηση μία άσκηση επιλογής για το σπίτι.

~ Στο εργαστήρι αξιοποιείται η τεχνολογία και τα οπτικοακουστικά μέσα (προτζέκτορας, ηχητικές απαγγελίες, βίντεο, ντοκουμέντα, ταινίες). Με τη συνδρομή όλων των αισθήσεών τους, οι συμμετέχοντες ασκούνται στο να διαβάζουν πιθανούς ήχους και εικόνες της γραπτής ποίησης, και να σκέφτονται επίσης την ποίηση διακαλλιτεχνικά και επιτελεστικά.

Υλικά που θα χρειαστείτε: ντοσιέ, τετράδιο, μολύβι ή στιλό, χιούμορ

IMG_20180119_110909578

Τριμερής διάρθρωση του Εργαστηρίου Ποιητικής Τέχνης:

Το εργαστήρι αντιμετωπίζει τους συμμετέχοντες ως πρόσωπα που μοιράζονται κι άλλες δεξιότητες, πέρα από εκείνη της δημιουργίας πρωτότυπου κειμένου. Ποιητές και ποιήτριες γράφουν και ως αναγνώστες/τριες, δημιουργοί και επιμελητές/ήτριες του εαυτού τους. Γι’ αυτό το λόγο, το εργαστήρι, σε κάθε δίωρη συνάντηση, θα περιλαμβάνει τουλάχιστον δύο από τις παρακάτω ενότητες:

  • Δημιουργική ανάγνωση: Θα έρθουμε σε επαφή με πολυάριθμα ποιήματα διαφορετικής τεχνοτροπίας και στόχευσης ώστε να αντιληφθούμε το εύρος της ποιητικής δημιουργίας στον 20ό-21ο αιώνα. Κατά την ανάγνωση των ποιημάτων, θα δίνεται βάρος τόσο στην κειμενική παρατήρηση όσο και στη διακειμενική: δηλαδή στο ποίημα ως αυτόνομο κείμενο καθώς και στο ποίημα σε σχέση με άλλα κείμενα. Η δημιουργική ανάγνωση παρατηρεί περισσότερο από ό,τι «κρίνει» (στη λογική: μου αρέσει / δεν μου αρέσει). Περιλαμβάνει επίσης πολλαπλές ―ενίοτε προσωπικές αλλά πειστικές― ερμηνευτικές αναγνώσεις. Στη θεματική αυτή θα μάθετε ποιοι ποιητές σάς ενδιαφέρουν περισσότερο σε αυτό το στάδιο και γιατί. Στόχος σας δεν είναι να τους μιμηθείτε.
  • Δημιουργική γραφή: Δύσκολα μπορούμε να φανταστούμε μεγάλους ποιητές να ασχολούνται με τεχνικές γλωσσικές ασκήσεις. Οι ασκήσεις που θα επιστρατεύσουμε σχετίζονται με την απόκτηση γλωσσικής ευελιξίας και θα σας ενθαρρύνουν να ανοιχτείτε στους πειραματισμούς και να σκεφτείτε τη γλώσσα ως εύπλαστο μεταφορικό λόγο. Στην πραγματικότητα αποτελούν προθέρμανση για τα ποιήματα που θα γράψετε.
  • Δημιουργική διόρθωση: Όταν ολοκληρώνετε ένα ποίημα, το ποίημα αποκτά τη δική του ζωή. Κρατήστε, λοιπόν, κάποιες αποστάσεις ασφαλείας από το θερμό σας υλικό και προσπαθήστε να το διαβάσετε σαν να το έχει γράψει κάποιος άγνωστος. Σε αυτή την ενότητα θα μάθουμε να κόβουμε αλύπητα στίχους, να δίνουμε σαφήνεια σε θολές εικόνες που γράφτηκαν διαισθητικά, θα τελειοποιήσουμε τη μουσικότητα των στίχων ή θα αλλάξουμε το ρυθμό, θα φρεσκάρουμε τις κλισέ μεταφορές μας, θα προσδώσουμε συγκινησιακό βάθος στις κυριολεξίες μας ή πολλαπλά επίπεδα στο νόημα με επιλεκτικές αναδιατυπώσεις. Θα αναρωτηθούμε για τη σημασία του τίτλου (αν υπάρχει). Θα μελετήσουμε πώς αρχίζει και πώς τελειώνει το ποίημα και θα αποπειραθούμε ν’ αλλάξουμε αφηγηματική δομή. Κάποια στιγμή θα μας περάσει από το μυαλό ότι το ποίημα δεν μας ανήκει εξολοκλήρου. Και θα αναρωτηθούμε εκ νέου: Τι έχει πει το ποίημα;

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ | ΝΕΟ ΤΜΗΜΑ

event2017sep_me-sxedio_png24

Συντονιστής: Βαγγέλης Μπέκας
Τόπος: ειδικά διαμορφωμένος πριβέ χώρος στο Έναστρον Βιβλιοκαφέ/Εκδόσεις (Σόλωνος 101)
Συνάντηση γνωριμίας: 21 Σεπτεμβρίου, 7 μ.μ. | Έναρξη: 28 Σεπτεμβρίου, 7 μ.μ. 
Διάρκεια: 12 δίωρες εβδομαδιαίες συναντήσεις
Κόστος: 45€ κάθε μήνα (1 μήνας = 4 συναντήσεις)
Κόστος εγγραφής: Δεν υπάρχει κόστος εγγραφής

Το εργαστήρι πραγματεύεται τις τεχνικές της συγγραφής, κυρίως σε επίπεδο γλώσσας, χαρακτήρων και πλοκής, που θεωρείται το μαγικό τρίγωνο της πεζογραφίας. Πέρα όμως από τη γνώση και την αφομοίωση των τεχνικών της συγγραφικής τέχνης, είναι απαραίτητο να τροφοδοτήσουμε και τη φλόγα που έχουμε μέσα μας με καύσιμη ύλη: ιδέες, αλήθεια, ψυχή και όραμα, αυτό που μας ταιριάζει.

Χρησιμοποιώντας τον δημιουργικό διάλογο, τη θεωρία, την άσκηση στην γραφή και την ανάγνωση, ο συντονιστής του εργαστηρίου θα βοηθήσει τους συμμετέχοντες να βελτιώσουν τα γραπτά τους ή να γράψουν για πρώτη φορά (διήγημα, νουβέλα ή μυθιστόρημα). Το εργαστήρι απαρτίζεται από τρία μέρη: δημιουργική ανάγνωση, δημιουργική γραφή και δημιουργική διόρθωση. Τα μυστικά του εκδοτικού τοπίου και η πορεία προς την έκδοση θα μας απασχολήσουν, επίσης.

Κομβικό ρόλο στο εργαστήρι διαδραματίζουν η ανάλυση και κατανόηση της εξέλιξης των βασικών τεχνικών της αφήγησης μες στην πορεία του χρόνου, από το αρχαίο δράμα και το κλασικό μυθιστόρημα, ώς τον μοντερνισμό/μεταμοντερνισμό, τις σύγχρονες τεχνικές και τάσεις, π.χ. αστυνομικό μυθιστόρημα. Παράλληλα, θα εξετάσουμε πώς οι αλλαγές αυτές συνδέονται με το ύφος, την πλοκή, τον τρόπο παρουσίασης των χαρακτήρων.

Για να κατανοήσουμε όλα αυτά, θα μελετήσουμε τις τεχνικές μέσα από κείμενα σημαντικών λογοτεχνών, αναζητώντας τα μυστικά τους. Παράλληλα οι συμμετέχοντες θα δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους μέσα από ασκήσεις δημιουργικότητας (ύφους, γλώσσας, αφηγηματικής τεχνικής κ.ά.) με απώτερο στόχο, όπως προείπαμε, να εξελίξουν τα δικά τους έργα.

Ενδεικτικά αναφέρονται οι παρακάτω θεματικές:

  • Αφηγηματικά είδη
  • Πηγές έμπνευσης και αρχική ιδέα
  • Πυρήνας ιστορίας (θέμα)
  • Πρωταγωνιστής και ανάπτυξη χαρακτήρων
  • Πλοκή ιστορίας
  • Χωροχρόνος ιστορίας και σκηνικό δράσης
  • Αφήγηση ιστορίας, περιγραφές και διάλογος
  • Οπτική γωνία αφήγησης και ύφος

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗ

O Βαγγέλης Μπέκας γεννήθηκε στην Πρέβεζα το 1976. Tον Φεβρουάριο του 2017 κυκλοφόρησε το νέο του μυθιστόρημα Μαύρο Φυλαχτό από τις εκδόσεις Ψυχογιός, ενώ το 2015 έλαβε το 1οβραβείο πρωτότυπου σεναρίου μεγάλου μήκους για το έργο του Η χύτρα από την Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδας.

Το 2009 κυκλοφόρησε το πρώτο του μυθιστόρημα Tο 13o υπόγειο, το 2011 ακολούθησε το μυθιστόρημα Φετίχ, και τα δύο από τις εκδόσεις Μπαρτζουλιάνος. Το τρίτο του μυθιστόρημα Οι αισιόδοξοι κυκλοφόρησε το 2013 από τις εκδόσεις Γαβριηλίδης. Επίσης, συμμετέχει στις συλλογές διηγημάτων: Ιστορίες βιβλίων (συλλογικό, εκδόσεις Καστανιώτη, 2014) και Crisis 10+1 (συλλογικό, εκδόσεις Βακχικόν, 2012). Διηγήματά του έχουν δημοσιευτεί ακόμα σε εφημερίδες και περιοδικά, ενώ δύο εξ αυτών «Τα σκοτάδια» και «Το μεγαλύτερο έγκλημα» έχουν δραματοποιηθεί και ανεβαστεί σε θεατρική παράσταση (Μάιος 2012).

Δραστηριοποιείται στην καλλιτεχνική ομάδα Barouak, η οποία ασχολείται με την παραγωγή βιντεοποιημάτων και άλλων οπτικοακουστικών project, ενώ παράλληλα, όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, καταπιάνεται και με το σενάριο.  Εκτός από το βραβείο πρωτότυπου σεναρίου, το 2014 του απενεμήθη Έπαινος στον ετήσιο διαγωνισμό της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος στην κατηγορία διασκευασμένο λογοτεχνικό έργο. Για σενάριο μεγάλου μήκους που βασίστηκε στο μυθιστόρημά του Tο 13ο υπόγειο.

Επίσης, τελευταία χρόνια διδάσκει δημιουργική γραφή (Έναστρον, Σπίρτο, 92art, Ορίζοντας Γεγονότων, Βρυσάκι)  και συντονίζει την έρευνα και το σχεδιασμό των εκδηλώσεων που αφορούν το Βραβείο Νέου Λογοτέχνη του λογοτεχνικού περιοδικού Κλεψύδρα.


Έγραψαν για τα βιβλία του:

«Το Μαύρο Φυλαχτό του Βαγγέλη Μπέκα είναι ένα συναρπαστικό ιστορικό μυθιστόρημα με αστυνομικό σασπένς για την θολή εποχή πριν την Επανάσταση του 1821».

M. HULOT, διευθυντής έντυπης Lifo

 

«Ο αναγνώστης έχει λόγους να εκπλήσσεται συνέχεια».

Χρήστος Σιάφκος, Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία

 

«Η πλοκή εξελίσσεται σε ισορροπημένο ρυθμό ανάμεσα στην εμβάθυνση στα προφίλ των χαρακτήρων και την εξέλιξη της ιστορίας […] Ο Βαγγέλης Μπέκας αφηγείται εξαιρετικά μια ιστορία, αλλά κυρίως παρουσιάζει και μια οπτική για την αισθητική παιδεία και την αισιοδοξία ως μέσο για την καλυτέρευση της καθημερινότητας».

Στέφανος Ξένος, diavasame.gr

 

«Οι Αισιόδοξοι είναι μια σύνθεση αποτελεσματική, στο πλαίσιο και υπό τους όρους του αστυνομικού μυθιστορήματος, που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τα πολυμεταφρασμένα και διάσημα, αλλά και με μια υποδόρια ειρωνεία που υπερβαίνει πλαίσιο και όρους».

Γιάννης Παπαγιάννης, Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ | ΝΕΟ ΤΜΗΜΑ | Β’ ΚΥΚΛΟΣ

Placeholder Image

Έναρξη: 26 Σεπτεμβρίου, 7 μ.μ. 

Μέρα: Τρίτη | Ώρα: 7-9 μ.μ. | Διάρκεια: 12 εβδομάδες (3 μήνες)

Συντονίστρια: Ευτυχία Παναγιώτου

Τόπος: Έναστρον Βιβλιοκαφέ/Εκδόσεις

Κόστος: 45 ευρώ/μήνα (1 μήνας = 4 συναντήσεις) | Δεν υπάρχει κόστος εγγραφής

 ~~~

Ο δεύτερος κύκλος του εργαστηρίου ποιητικής τέχνης απευθύνεται σε όσους είναι ήδη εξοικειωμένοι με την ανάγνωση και γραφή ποίησης και επιθυμούν να εμβαθύνουν περισσότερο. Κάθε δίωρη συνάντηση θα περιλαμβάνει, όπως και στον πρώτο κύκλο, τις εξής θεματικές ενότητες: δημιουργική ανάγνωση, δημιουργική γραφή, δημιουργική διόρθωση (βλ. πρώτο κύκλο) .

Δημιουργική ανάγνωση: Θα διαβάζουμε και θα συζητάμε για σημαντικά ―γνωστά ή άγνωστα― ποιήματα Νεοελλήνων και Νεοελληνίδων με σκοπό να ανακαλύπτουμε διαρκώς νέους εκφραστικούς τρόπους. Το υλικό που θα επιλεχθεί θα είναι πιο εξατομικευμένο και πιο σύνθετο. Όπου κρίνεται απαραίτητο, θα γίνουν συνδυαστικές αναγνώσεις ή αναφορές στην ιστορία της νεοελληνικής ποίησης και τη θεωρία της λογοτεχνίας.

Δημιουργική γραφή και διόρθωση: Οι συμμετέχοντες θα γράφουν δικά τους ποιήματα με αφορμή μια θεματική, μια μέθοδο προσέγγισης, κάποιο ποίημα προκατόχου τους ή τις προκλήσεις της φαντασίας. Σταδιακά θα τα διορθώνουν. Παρατηρώντας τα υπό εξέλιξη ποιήματά τους θα εξετάζουν την πρόοδο της γραφής τους.

Στον δεύτερο κύκλο τα ποιήματα δεν εκπληρώνουν πια μόνο την ανάγκη για προσωπική έκφραση αλλά επιδιώκουν την κοινοποίηση (δημοσίευση) και την κοινωνικοποίησή τους (την ένταξη στον δημόσιο λόγο). Γι’ αυτό γινόμαστε πιο απαιτητικοί.

Τι θέλουμε πραγματικά να πούμε; Αξίζει να ειπωθεί; Αν ναι, το έχουμε διατυπώσει κατά τρόπο που να ενδιαφέρει και κάποιον αναγνώστη; Ή να προσπαθήσουμε πάλι;

Το πηγαινέλα μέσα κι έξω απ’ τη γραφή, ανάμεσα στην πραγματικότητα και την κατασκευή της, την κυριολεξία και τη μεταφορά, θα αποδειχτεί ωφέλιμο τόσο για την αυτογνωσία των συμμετεχόντων όσο και για τη συνειδητοποίηση πως η ποιητική τέχνη, παρά τις οφειλές της στη ζωή, είναι και μια συναρπαστική επινόηση. Όπως γράφει χαρακτηριστικά ο Γιάννης Σκαρίμπας: «Η ζωή δεν είναι αυτό που νομίζουμε ― αυτό είναι το όνειρο».

Ενώπιοι/ες ενωπίω με τη γοητεία, τους «κανόνες», τα στερεότυπα αλλά και το πιθανό μέλλον της ίδια της ποιητικής τέχνης, οι συμμετέχοντες θα έρθουν σε επαφή με νέα ερεθίσματα, νέα ερωτήματα, νέες επιθυμίες. Στόχος και στοίχημα του εργαστηρίου είναι να χτίσουν έναν ποιητικό κόσμο που θα μιλάει, με εντιμότητα απέναντι στον εαυτό του, ακριβώς με τη δική του φωνή.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ | ΝΕΟ ΤΜΗΜΑ | Α΄ ΚΥΚΛΟΣ

Placeholder Image

 

Συνάντηση γνωριμίας: 21 Σεπτεμβρίου, 7 μ.μ. | Έναρξη: 28 Σεπτεμβρίου, 7 μ.μ. 

Μέρα: Πέμπτη | Ώρα: 7-9 μ.μ. | Διάρκεια: 12 εβδομάδες (3 μήνες)

Συντονίστρια: Ευτυχία Παναγιώτου

Τόπος: Έναστρον Βιβλιοκαφέ/Εκδόσεις | Κόστος: 45 ευρώ/μήνα (1 μήνας = 4 συναντήσεις)

Δεν υπάρχει κόστος εγγραφής

 ~~~

~ Το Εργαστήρι Ποιητικής Τέχνης απευθύνεται σε όσους/ες είναι ανοιχτοί/ές στην ποιητική λειτουργία και επιθυμούν: α. να αποκτήσουν αναγνωστικές δεξιότητες β. να δοκιμαστούν στην ποιητική γραφή γ. να βελτιώσουν τον ποιητικό τους λόγο. Το εργαστήρι εστιάζει στη δημιουργική ανάγνωση, τη δημιουργική γραφή και τη δημιουργική διόρθωση (λεπτομέρειες για την *τριμερή διάρθρωση θα βρείτε στο τέλος του κειμένου). Σκοπός οι συμμετέχοντες να αποκτήσουν  αισθητικές εμπειρίες και κριτήρια, που θα βελτιώσουν μακροπρόθεσμα ποιοτικά και τη ζωή τους.

~ Ο συντονισμός του εργαστηρίου γίνεται στο πνεύμα της ομαδικότητας και του διαλόγου, όπου η πολυφωνία καθίσταται γόνιμη και συναρπαστική. Βασική αρχή της διδασκαλίας οι συμμετέχοντες να αποκτούν γνώσεις (ιστορία της νεοελληνικής ποίησης, λογοτεχνική θεωρία) και να καλλιεργούν λογοτεχνικές δεξιότητες (άνετη πρόσβαση στην επιφάνεια και τη βαθιά δομή των κειμένων, λογοτεχνικός και κριτικός γραμματισμός) αβίαστα, χωρίς να το αντιλαμβάνονται, αποβάλλοντας το άγχος που ενδέχεται να προκαλεί ο πολυσύνθετος μορφικά και πολιτισμικά κυκεώνας της ποιητικής τέχνης και ο αποσπασματικός χαρακτήρας της διαδικτυακής ενημέρωσης.

~ Το εργαστήρι δεν διδάσκει στους συμμετέχοντες πώς «πρέπει» να γράφουν, πριμοδοτώντας δηλαδή μια συγκεκριμένη σχολή ή τάση. Τους ενεργοποιεί και τους ενθαρρύνει προς τη συγκρότηση μιας φρέσκιας ποιητικής γραφής ή/και ποιητικής που θα λαμβάνει υπόψη της, πέρα από τα ατομικά βιώματα, και τις γλωσσικές συμβάσεις, τα ιστορικά/πολιτισμικά δεδομένα, τις (δια)κειμενικές πρακτικές που συνδιαμορφώνουν τις εκάστοτε αντιλήψεις μας για την «ποιητική τέχνη».

~ Η ύλη του εργαστηρίου αντλείται κυρίως από τη νεοελληνική ποίηση (20ός-21ος αιώνας, με μερικές αναφορές στον 19ο). Η ανάγνωση ποίησης από το πρωτότυπο, έναντι της ανάγνωσης καλών μεταφράσεων στα ελληνικά, βοηθά τους συμμετέχοντες του πρώτου κύκλου του εργαστηρίου να έχουν μια πιο άμεση επαφή με την ελληνική γλώσσα, τις μεταφορικές και ρυθμικές δυνατότητές της, καθώς και την εξέλιξή της στο χρόνο. Όταν η συνανάγνωση και η σύγκριση κρίνονται απαραίτητα, ελληνόφωνα ποιήματα θα διαβάζονται παράλληλα με μεταφρασμένα ποιήματα στα ελληνικά. (Ενδεικτικά ονόματα ποιητών και ποιητριών που θα εξεταστούν: Μαρία Πολυδούρη, Κ.Γ. Καρυωτάκης, Κ.Π. Καβάφης, Νίκος Καββαδίας, Γιώργος Σεφέρης, Γιάννης Ρίτσος, Ανδρέας Εμπειρίκος, Νίκος Εγγονόπουλος, Μίλτος Σαχτούρης, Μανόλης Αναγνωστάκης, Τάκης Σινόπουλος, Ελένη Βακαλό, Νίκος Καρούζος, Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ, Κική Δημουλά, Γιάννης Βαρβέρης, Κατερίνα Γώγου, Νατάσα Χατζιδάκι, Τζένη Μαστοράκη, Γιώργος Καλοζώης, Federico García Lorca, Arthur Rimbaud, Joyce Mansour, T.S. Eliot, Sylvia Plath, Anne Sexton, Pablo Neruda, Jorge Luis Borges, Anne Carson κ.ά.).

~ Πέρα από τα ποιήματα που θα γράψουν ή θα επιμεληθούν οι συμμετέχοντες, το εργαστήρι περιλαμβάνει ποιητικές ασκήσεις, το είδος και το εύρος των οποίων εξαρτάται από το επίπεδο και τη δυναμική της ομάδας. Οι συμμετέχοντες θα έχουν σε κάθε συνάντηση μία άσκηση επιλογής για το σπίτι.

~ Στο εργαστήρι αξιοποιείται η τεχνολογία και τα οπτικοακουστικά μέσα (προτζέκτορας, ηχητικές απαγγελίες, βίντεο, ντοκουμέντα, ταινίες). Με τη συνδρομή όλων των αισθήσεών τους, οι συμμετέχοντες ασκούνται στο να διαβάζουν πιθανούς ήχους και εικόνες της γραπτής ποίησης, και να σκέφτονται επίσης την ποίηση διακαλλιτεχνικά και επιτελεστικά.

Υλικά που θα χρειαστείτε: ντοσιέ, τετράδιο, μολύβι ή στιλό, χιούμορ

* Τριμερής διάρθρωση του Εργαστηρίου Ποιητικής Τέχνης:

Το εργαστήρι αντιμετωπίζει τους συμμετέχοντες ως πρόσωπα που μοιράζονται κι άλλες δεξιότητες, πέρα από εκείνο του δημιουργού πρωτότυπου κειμένου. Ποιητές και ποιήτριες γράφουν και ως αναγνώστες/τριες, δημιουργοί και επιμελητές/ήτριες του εαυτού τους. Γι’ αυτό το λόγο, το εργαστήρι, σε κάθε δίωρη συνάντηση, θα περιλαμβάνει τουλάχιστον δύο από τις παρακάτω ενότητες:

  • Δημιουργική ανάγνωση: Θα έρθουμε σε επαφή με πολυάριθμα ποιήματα διαφορετικής τεχνοτροπίας και στόχευσης ώστε να αντιληφθούμε το εύρος της ποιητικής δημιουργίας στον 20ό-21ο αιώνα. Κατά την ανάγνωση των ποιημάτων, θα δίνεται βάρος τόσο στην κειμενική παρατήρηση όσο και στη διακειμενική: δηλαδή στο ποίημα ως αυτόνομο κείμενο καθώς και στο ποίημα σε σχέση με άλλα κείμενα. Η δημιουργική ανάγνωση παρατηρεί περισσότερο από ό,τι κρίνει (στη λογική: μου αρέσει / δεν μου αρέσει). Περιλαμβάνει επίσης πολλαπλές ―ενίοτε προσωπικές αλλά πειστικές― ερμηνευτικές αναγνώσεις. Στη θεματική αυτή θα μάθετε ποιοι ποιητές σάς ενδιαφέρουν περισσότερο σε αυτό το στάδιο και γιατί. Στόχος σας δεν είναι να τους μιμηθείτε.
  • Δημιουργική γραφή: Δύσκολα μπορούμε να φανταστούμε μεγάλους ποιητές να ασχολούνται με τεχνικές γλωσσικές ασκήσεις. Οι ασκήσεις που θα επιστρατεύσουμε σχετίζονται με την απόκτηση γλωσσικής ευελιξίας και θα σας ενθαρρύνουν να ανοιχτείτε στους πειραματισμούς και να σκεφτείτε τη γλώσσα ως εύπλαστο μεταφορικό λόγο. Στην πραγματικότητα αποτελούν προθέρμανση για τα ποιήματα που θα γράψετε.
  • Δημιουργική διόρθωση: Όταν ολοκληρώνετε ένα ποίημα, το ποίημα αποκτά τη δική του ζωή. Κρατήστε, λοιπόν, κάποιες αποστάσεις ασφαλείας από το θερμό σας υλικό και προσπαθήστε να το διαβάσετε σαν να το έχει γράψει κάποιος άγνωστος. Σε αυτή την ενότητα θα μάθουμε να κόβουμε αλύπητα στίχους, να δίνουμε σαφήνεια σε θολές εικόνες που γράφτηκαν διαισθητικά, θα τελειοποιήσουμε τη μουσικότητα των στίχων ή θα αλλάξουμε το ρυθμό, θα φρεσκάρουμε τις κλισέ μεταφορές μας, θα προσδώσουμε συγκινησιακό βάθος στις κυριολεξίες μας ή πολλαπλά επίπεδα στο νόημα με επιλεκτικές αναδιατυπώσεις. Θα αναρωτηθούμε για τη σημασία του τίτλου (αν υπάρχει). Θα μελετήσουμε πώς αρχίζει και πώς τελειώνει το ποίημα και θα αποπειραθούμε ν’ αλλάξουμε αφηγηματική δομή. Κάποια στιγμή θα μας περάσει από το μυαλό ότι το ποίημα δεν μας ανήκει εξολοκλήρου. Και θα αναρωτηθούμε εκ νέου: Τι έχει πει το ποίημα;