ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ

big_67061_742721485753618_1013643818_n

Διήγημα-Νουβέλα-Μυθιστόρημα

Συντονιστής: Βαγγέλης Μπέκας

Τόπος: ειδικά διαμορφωμένος πριβέ χώρος στο Έναστρον Βιβλιοκαφέ (Σόλωνος 101)

Διάρκεια: 12 δίωρες εβδομαδιαίες συναντήσεις

Κόστος: 45€ κάθε μήνα (ο κάθε μήνας υπολογίζεται ως 4 συναντήσεις)

Κόστος εγγραφής: Δεν υπάρχει κόστος εγγραφής 

Στόχος του εργαστηρίου είναι να δημιουργηθεί μια ομάδα νέων συγγραφέων, οι οποίοι, μέσα από τον δημιουργικό διάλογο, την εξάσκηση αλλά και την καθοδήγηση του συντονιστή, θα βελτιώσουν τα γραπτά τους ή θα γράψουν για πρώτη φορά (διήγημα, νουβέλα ή μυθιστόρημα). Τα μυστικά του εκδοτικού τοπίου και η πορεία προς την έκδοση θα είναι, επίσης, κάτι που θα μας απασχολήσει.

Για να φτάσουμε όμως σε αυτό το σημείο, θα πρέπει να γνωρίζουμε τα βασικά. Γι’ αυτό θα αναλύσουμε τη μυθοπλασία, που αφορά την αφήγηση μιας ενδιαφέρουσας ιστορίας με ροή, πλοκή και χαρακτήρες. Ιστορίες με αρχή, μέση και τέλος, όπως επισήμανε και ο Αριστοτέλης.

Συγκεκριμένα, θα εξετάσουμε τα συστατικά τής εν λόγω τέχνης και θα μελετήσουμε κείμενα σημαντικών λογοτεχνών. Το εργαστήρι απαρτίζεται από τρία μέρη: δημιουργική γραφή, δημιουργική ανάγνωση και δημιουργική διόρθωση.

Οι συμμετέχοντες θα δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους μέσα από ασκήσεις δημιουργικότητας με απώτερο στόχο, όπως προείπαμε, να εξελίξουν τα δικά τους έργα.

Ενδεικτικά αναφέρονται οι παρακάτω θεματικές:
  • Αφηγηματικά είδη
  • Πηγές έμπνευσης και αρχική ιδέα
  • Πυρήνας ιστορίας (θέμα)
  • Πρωταγωνιστής και ανάπτυξη χαρακτήρων
  • Πλοκή ιστορίας
  • Χωροχρόνος ιστορίας και σκηνικό δράσης
  • Αφήγηση ιστορίας, περιγραφές και διάλογος
  • Οπτική γωνία αφήγησης και ύφος

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

unnamed

Συντονίστρια: Ευτυχία Παναγιώτου

Τόπος: ειδικά διαμορφωμένος πριβέ χώρος στο Έναστρον Βιβλιοκαφέ (Σόλωνος 101)

Διάρκεια: 12 δίωρες εβδομαδιαίες συναντήσεις

Κόστος: 45€ κάθε μήνα (ο κάθε μήνας υπολογίζεται ως 4 συναντήσεις)

Κόστος εγγραφής: Δεν υπάρχει κόστος εγγραφής

Γενική κατεύθυνση:

  • Το Εργαστήρι Ποιητικής Τέχνης απευθύνεται σε όσους αγαπούν την ποίηση και θέλουν να αναμετρηθούν για πρώτη φορά με τις προκλήσεις της ποιητικής γραφής ή, ακόμη, να βελτιώσουν τον ποιητικό τους λόγο.
  • Οι συμμετέχοντες θα μελετήσουν έργα σημαντικών ποιητών και θα γράψουν τα δικά τους ποιήματα εστιάζοντας στη δομή, την τονικότητα, το ύφος αλλά και στο νόημα του ποιήματος, εκείνο που αφορά τη δυναμική σχέση του υποκειμένου που γράφει με την κοινωνία στην οποία ζει.
  • Το εργαστήρι δεν διδάσκει στους συμμετέχοντες έναν ιδεατό τρόπο γραφής αλλά πώς να διαμορφώσουν έναν ιδεατό τρόπο γραφής για τον εαυτό τους. Τα θεωρητικά και πρακτικά εργαλεία που θα επιστρατεύσουμε θα τους κατευθύνουν ώστε —δίχως να αποθαρρυνθούν από τον πολυσύνθετο, μορφικά και πολιτισμικά, κυκεώνα της ποιητικής τέχνης— να συγκροτήσουν την προσωπική τους ποιητική φωνή.
  • Οι γλωσσικές ασκήσεις θα γίνονται σ’ ένα ομαδικό πλαίσιο, που θα βοηθήσει τους συμμετέχοντες να βρουν την ισορροπία ανάμεσα στο συχνά ανομολόγητο ιδιωτικό τους σύμπαν και τη λεκτική έκθεσή του σε άλλους ανθρώπους. Η κινητοποίηση του ψυχικού δυναμικού, της φαντασίας και του γνωστικού οπλοστασίου θα συναντήσει τη γλωσσική πειθαρχία, την ανάγκη για σαφήνεια και ακρίβεια. Το περιβάλλον διαλόγου βοηθά όσους γράφουν να στρέφουν το κείμενό τους από τον εαυτό τους στους αναγνώστες.
  • Η ύλη του εργαστηρίου θα αντληθεί κυρίως από τη νεοελληνική ποίηση. Όταν κρίνεται απαραίτητο, ελληνόφωνα ποιήματα θα διαβάζονται παράλληλα με μεταφρασμένα ποιήματα του 20ού αιώνα στα ελληνικά. (Ενδεικτικά ονόματα ποιητών και ποιητριών: Μαρία Πολυδούρη, Κ.Γ. Καρυωτάκης, Κ.Π. Καβάφης, Νίκος Καββαδίας, Γιώργος Σεφέρης, Γιάννης Ρίτσος, Ανδρέας Εμπειρίκος, Νίκος Εγγονόπουλος, Μίλτος Σαχτούρης, Τάκης Σινόπουλος, Ελένη Βακαλό, Νίκος Καρούζος, Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ, Κική Δημουλά, Κατερίνα Γώγου, Νατάσα Χατζιδάκι, Τζένη Μαστοράκη, Federico García Lorca, Arthur Rimbaud, T.S. Eliot, Sylvia Plath, Anne Sexton, Pablo Neruda, Anne Carson κ.ά.).
  • Τα οπτικοακουστικά μέσα που θα αξιοποιηθούν (ηχητικές απαγγελίες, βίντεο, ντοκουμέντα, ταινίες) θα εμπλουτίσουν την αναγνωστική εμπειρία στρέφοντάς την προς διαφορετικές και αναπάντεχες κατευθύνσεις.

Διάρθρωση:

Όταν κατατεθεί ένα ποιητικό βιβλίο για έγκριση σε κάποιον εκδότη, δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια για ουσιαστική βελτίωση της ποιότητας των ποιημάτων. Ακόμη υπάρχει ο κίνδυνος κάποια ποιητικά βιβλία να απορριφθούν. Γι’ αυτό το λόγο, το εργαστήρι αντιμετωπίζει τους υποψήφιους ποιητές ως πρόσωπα που μοιράζονται κι άλλους ρόλους, πέρα από εκείνον του δημιουργού πρωτότυπου κειμένου. Ο ποιητής γράφει ως αναγνώστης, δημιουργός και επιμελητής-διορθωτής του εαυτού του, διαθέτει με λίγα λόγια απόλυτη αυτάρκεια. Έτσι το εργαστήρι εστιάζει και στους τρεις τομείς: τη δημιουργική ανάγνωση, τη δημιουργική γραφή και τη δημιουργική διόρθωση:

Δημιουργική ανάγνωση: Θα έρθουμε σε επαφή με πολυάριθμα ποιήματα διαφορετικής τεχνοτροπίας και στόχευσης ώστε να αντιληφθούμε το εύρος της ποιητικής δημιουργίας στον 20ό αιώνα. Κατά την ανάγνωση των ποιημάτων, θα δίνεται βάρος τόσο στην κειμενική παρατήρηση όσο και στη διακειμενική: δηλαδή στο ποίημα ως αυτόνομο κείμενο καθώς και στο ποίημα σε σχέση με άλλα κείμενα. Η δημιουργική ανάγνωση παρατηρεί περισσότερο από ό,τι κρίνει (μου αρέσει / δεν μου αρέσει). Περιλαμβάνει επίσης πολλαπλές ―ενίοτε προσωπικές αλλά πειστικές― αναγνώσεις. Στη θεματική αυτή θα μάθετε ποιοι ποιητές σάς ενδιαφέρουν περισσότερο σε αυτό το στάδιο και γιατί. Στόχος σας δεν είναι να τους μιμηθείτε.

Δημιουργική γραφή: Δύσκολα μπορούμε να φανταστούμε μεγάλους ποιητές να ασχολούνται με τεχνικές γλωσσικές ασκήσεις. Οι ασκήσεις που θα κάνουμε σχετίζονται με γλωσσικά κόλπα που θα σας ενθαρρύνουν να ανοιχτείτε στους πειραματισμούς και να σκεφτείτε τη γλώσσα ως εύπλαστο μεταφορικό λόγο. Στην πραγματικότητα αποτελούν προθέρμανση. Πώς συμπεριφέρεται η γλώσσα αν την απαλλάξουμε από την καθημερινή της ρουτίνα; Οι μεταφορές, οι παρομοιώσεις, οι μετωνυμίες χτίζονται με τις λέξεις και τους συνδυασμούς τους και με μια αόρατη δύναμη που λέγεται φαντασία. Δοκιμάστε να γράψετε για το ίδιο θέμα βάζοντας τις λέξεις στο χαρτί να κολυμπάνε, να πετάνε, να χορεύουν, να σιωπούν. Φανταστείτε μια άλλη θάλασσα από αυτή που βρίσκεται στα λεξικά ή βλέπετε με γυμνό μάτι. Δώστε πρόσωπο ή όνομα σε έννοιες ή συναισθήματα. Δοκιμάστε να πείτε μια ιστορία με στίχους ή να μεταμορφώσετε ένα μανιφέστο σε ποίημα. Εγκαταλείψτε για λίγο τη λογική τάξη και γράψτε με το ασυνείδητό σας, σαν πρωταγωνιστές σε όνειρα. Αλλά πώς τα πάτε και με τα ψυχικά, κοινωνικά και ιστορικά σας βιώματα; Σε αυτή την ενότητα, μεταγλωττίζετε τον εαυτό σας, τους άλλους και τους κόσμους σας στηριζόμενοι στις λέξεις και τους συνδυασμούς τους.

Δημιουργική διόρθωση: Όταν ολοκληρώνετε ένα ποίημα, το ποίημα αποκτά τη δική του ζωή. Κρατήστε, λοιπόν, κάποιες αποστάσεις ασφαλείας από το θερμό σας υλικό και προσπαθήστε να το διαβάσετε σαν να το έχει γράψει κάποιος άγνωστος. Σε αυτή την ενότητα θα μάθουμε να κόβουμε αλύπητα στίχους, να δίνουμε σαφήνεια (όχι λογική) σε θολές εικόνες που γράφτηκαν διαισθητικά, θα τελειοποιήσουμε τη μουσικότητα των στίχων ή θα αλλάξουμε το ρυθμό, θα προσδώσουμε φρεσκάδα στις μεταφορές μας, συγκινησιακό βάθος στις κυριολεξίες μας ή πολλαπλά επίπεδα στο νόημα με επιλεκτικές αναδιατυπώσεις. Θα αναρωτηθούμε για τη σημασία του τίτλου. Θα μελετήσουμε ακόμη πώς αρχίζει και πώς τελειώνει το ποίημά μας και θα αποπειραθούμε ν’ αλλάξουμε αφηγήσεις. Κάποια στιγμή θα μας περάσει από το μυαλό η ιδέα ότι το ποίημα δεν μας ανήκει εξολοκλήρου… Και θα αναρωτηθούμε τότε: Τι θέλει να μας πει το ποίημα;